WEKO3
アイテム
保育園時に脳外科手術を受けた女子中学生の苦悩と心の成長
https://fujijoshi.repo.nii.ac.jp/records/1506
https://fujijoshi.repo.nii.ac.jp/records/15064fcd9708-c296-4f72-8f93-34fdd4677679
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2016-09-01 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 保育園時に脳外科手術を受けた女子中学生の苦悩と心の成長 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Hardship and spirit in a female junior high school student who underwent brain surgery in infancy | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 思い | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 自分描画法 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | スクールカウンセリング | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | “OMOI” | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Self-Portrait Method (SPM) | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | school counseling | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
小山, 充道
× 小山, 充道× KOYAMA, Mitsuto |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本論文は13歳11ヶ月の女子中学生の事例研究である。彼女は乳幼児期に脳障害に罹患した。彼女は思春期にあり、学級内ではクラスの男子生徒からいじめを受け心理的な苦悩が増大していた。面接期間は2年6ヶ月間、面接は全部で87回実施された。 筆者はスクールカウンセラーの立場でクライエントと対面した。面接はクライエント自身が求めたものだった。本報告ではクライエントとスクールカウンセラーの関わりに重点をおき、面接過程については思いの心理療法(小山;2002a)の視点から検討した。彼女は中学3年間をかけて〝自分" という存在に真摯に向き合い、困難を乗り越え希望する高校へ進学した。 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This article is a case study of a female junior high school student aged 13 years and 11 months who had developed a cerebral disorder in infancy. Psychological problems increased at puberty and she experienced bullying from male students in her class. She underwent a total of 87 interviews during a period of 2 years and 6 months. The author met with her school counselor and heard that the student herself had requested the interviews. In this report, we put great importance on the relationship between the student and the school counselor and examined the interview process from the viewpoint of “OMOI.”(Koyama:2002). The student has now matriculated to her desired high school and has sincerely faced and overcome the difficulties of her existence for the 3-years of junior high School. |
|||||
書誌情報 |
藤女子大学QOL研究所紀要 en : The Bulletin of Studies on QOL and Well-Being 巻 10, 号 1, p. 91-106, 発行日 2015-03-31 |
|||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12218176 | |||||
論文ID(NAID) | ||||||
識別子タイプ | NAID | |||||
関連識別子 | 40020599244 |