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ヒッポクラテス医学における生活法 : 栄養療法の知的枠組みについての研究 I
https://fujijoshi.repo.nii.ac.jp/records/272
https://fujijoshi.repo.nii.ac.jp/records/2722b7b3347-a294-4aa6-a812-c470224cd966
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2016-08-22 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | ヒッポクラテス医学における生活法 : 栄養療法の知的枠組みについての研究 I | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Regimen in Hippocratic Medicine : Study on the Paradigm of Nutrition Therapy I | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11520347 | |||||
著者 |
藤井, 義博
× 藤井, 義博× FUJII, Yoshihiro |
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著者所属(日) | ||||||
値 | 藤女子大学人間生活学部食物栄養学科人間生活学研究科食物栄養学専攻 | |||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 古代ギリシャにおける医学すなわちヒッポクラテス医学は、生活法(古代ギリシャ語ではdiaitaという)による医学であった。古代ギリシャの医学は、哲学と密接な関係があり、また修辞学や哲学と肩を並べる、文化の高次形態であると認識されていた。医学は身体(ソーマ)の大切さを、哲学は魂(プシュケー)の大切さを強調するとはいえ、両者はよい生き方の構築と実践という同じ目的を有していた。生活法は、運動、食物、患者の体格、年齢、季節、風の変化、居住地の状況、年の構成など多様で異質な内的あるいは外的諸要素と個人との関係に注目する構造であった。ヒッポクラテス学派の医師達は、治らないと判断された患者を、医学の無力さを自覚するが故に診ることを拒絶した。生活法のゴールは、国家における生活そのものと同義であった仕事を再びできるようにするという目的のためにのみ患者の健康を回復することであった。古代ギリシャ語のdiaitaとラテン語のdiaetaとregimenとは、生活法という意味を持っていたが、現代英語のdiet、現代仏語のdieteとregimeにおいては、この原初の意味を失って、飲食と食事にのみ関係した意味を持つようになった(ただし現代英語のregimenは生活法という意味を保持している)。ヒッポクラテス医学における生活法は、複雑系における考察という視点を持っていたが、これはクロノス(時間)と共にもうひとつの時の枠組みであるカイロス(時機)を大切にしていたことと関係があるように思われる。ヒッポクラテス医学においてはカイロスを評価していたことが、ヒッポクラテス学派の医師達に、臨床の場という複雑系において、要素還元的思考に抵抗して臨床的思考を発展させることを手助けしたと思われる。 | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Medicine in classical Greece or the Hippocratic medicine was a medicine by regimen or diaita in classical Greek, which means a way of living or mode of life. Medicine in classical Greece, which was closely associated with philosophy, was considered as the supreme form of culture in parallel with rhetoric and philosophy. While medicine and philosophy emphasized the body (soma) and the mind (psyche) respectively, both had the same aim to constitute and practice a good way of life. The regimen was a structure with an emphasis of the relation of an individual to internal or external factors of variety and heterogeneity, such as exercises, food, the constitution of the patient, the age of the individual, the season of the year, the changes of the winds, the situation of the region in which he or she resided, and the constitution of the year. Hippocratic physicians refused to treat the patients who were overmastered by their diseases, realizing that in such cases medicine was powerless. The goal of the regimen was to recover the health of patients solely for them to resume their jobs, which were synonymous with the life itself in the republic. Diaita in classical Greek and diaeta and regimen in Latin, all of which had the same meaning of a way of living or mode of life, have lost this original meaning and come to express the meaning only associated with eating and drinking in diet in modern English and diete and regime in modern French, although regimen in modern English still possesses the original meaning. The regimen in Hippocratic medicine, which had the viewpoint of consideration in complex system, appears to be associated with an appreciation of another time frame kairos (opportunity) in addition to chronos (time). The appreciation of kairos in Hippocratic medicine is likely to have helped the Hippocratic physicians resisting reductionist thinking and developing clinical thinking in complex system of the clinical setting. | |||||
書誌情報 | 巻 41, p. 69-75, 発行日 2003-12-25 | |||||
表示順 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 9 | |||||
アクセション番号 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | KJ00004724404 |