@article{oai:fujijoshi.repo.nii.ac.jp:00000640, author = {藤井, 義博 and FUJII, Yoshihiro}, issue = {1}, month = {Mar}, note = {本論文は、A. H. Maslowの成長的視点からの正法眼蔵随聞記の分析に基づいて道元の霊性(スピリチュアリティー)に接近する試みであった。覚りの真如の世界に往く過程としての学道の往相は、必要性の階層の上昇であり、覚りの真如の世界からもう一度世間に戻って一切衆生を救済する過程としての学道の還相は、往相の頂点からの必要性の階層の降下、世間への回帰であった。この両過程は、龍門に喩えられる叢林(禅林)にて形成され、修行僧がとるべき方法は、ひたすら坐禅をすることすなわち「只管打坐」であった。学道の往相の推進力は、無常の実存的知覚であり、一旦この推進力を借りて道心を起こすこと、その言動が眼に見えない世界にいる存在者達の心すなわち「冥衆の心」にかなうようになり、いわば重力場として働く「冥衆の心」において、その援助すなわち重力に導かれて、学道の往相および還相における自己実現の過程を歩むことになると考えられた。, The present study was an attempt to approach to the spirituality of Dogen based upon the analysis of Shobogenzo Zuimonnki from A. H. Maslow's developmental perspective. The way leading to enlightenment was a way ascending the steps of necessities, and way back to the starting point was the way descending the steps from the top of enlightenment to save all sentient beings. Both the ways were formed in the Zen monastery, which was compared to the Dragon Gate, and practice method for monks was to just do zazen. Existential awareness of emptiness propelled monks in the direction of practice to enlightenment. Once monks' aspiration to realize enlightenment was kindled, their works and deeds started to conform to the gods and the spirits. Thus they continued self-actualizing process from egocentricity toward the reality of life in the gravitational field cleated by the gods and the spirits through their helping, leading force of gravitation., 7, KJ00006452245, 原著, Article}, pages = {15--25}, title = {道元禅師の学道の構造 : A. H. マズローの成長的視点による正法眼蔵随聞記の分析の試み}, volume = {2}, year = {2007} }